Wolsztyńska parowozownia jest jedyną w Europie, a prawdopodobnie nawet i na świecie, nadal czynną lokomotywownią, z której niemal codziennie parowozy wydawane są do prowadzenia planowych pociągów pasażerskich, kursujących najczęściej na trasie z Wolsztyna do Poznania, Leszna bądź Zbąszynka. Jest to również jedyne takie miejsce, gdzie obejrzeć można funkcjonujące niezmiennie warsztaty, maszyny i urządzenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu i naprawie parowozów. Nie jest to skansen ani muzeum utworzone dla prezentacji parowozów i ich zaplecza, ale czynna od ponad 100 lat prawdziwa parowozownia. Tylko tutaj niemal codziennie zobaczyć można gorący, buchający parą parowóz.
Wolsztyn usytuowany jest obrębie kilku linii kolejowych w 5 różnych kierunkach. Każda z nich przedstawia dużą wartość historyczną o znaczeniu ponadregionalnym. Wokół nich można podziwiać dawną pruską architekturę małych dworców zachowanych w stanie oryginalnym, a także nastawnie, semafory kształtowe, mosty i wiadukty.
Parowozownia dysponuje między innymi parowozem Pm36-2 z 1937 roku, zwanym „Piękną Heleną” oraz pierwszym polskim parowozem osobowym Ok22-31 z roku 1929. Parowozownia posiada 30 parowozów oraz 19 historycznych wagonów a także inne szynowe pojazdy takie jak dźwig warsztatowy czy pług odśnieżny, datowany na 1883 rok. Całość kolekcji stanowi przykład unikatowego dziedzictwa z zakresu historii techniki, stanowiącej atrakcję dla zwiedzających w różnym wieku i dysponujących różnymi kompetencjami kulturowymi.